Meisje zonder werk - charisma voor een succesvol sollicitatiegesprek - grote foto

Charisma voor een succesvol sollicitatiegesprek

Op de juiste manier charisma gebruiken, kan je kans op een succesvol sollicitatiegesprek vergroten. Wil je leren hoe je die magische uitstraling krijgt en elke werkgever betovert? Lees dan mijn tips om met meer charisma succesvol te solliciteren.

Charisma

Barack Obama heeft het, Trump niet. Johnny Depp wel, Balkenende niet. Charisma is een manier van doen die je aantrekkelijk en populair kan maken. En hoewel sommige charismatische eigenschappen zoals je uiterlijk, lengte en afkomst bij je geboorte zijn bepaald, zijn er ook veel charismatische trekjes die je jezelf kunt aanleren. Handig bij sollicitatiegesprekken, eerste dates en als je de president van de Verenigde Staten wilt worden.

Charisma en zelfvertrouwen

Zonder zelfvertrouwen geen succesvol sollicitatiegesprek. En ook geen charisma. Dat je lekker in je vel zit en het leven aan kunt – dat is dé boodschap die je wilt overbrengen aan de werkgever. Aan de slag dus. Eigen zelfvertrouwen werkt het beste, maar met een beetje nepperij kun je ook goed scoren.

Als je voldoende zelfvertrouwen hebt (of deze voldoende kunt veinzen), leer dan deze drie signalen uit je hoofd om je kans op een baan te vergroten.

Signaleren maar!
1. De eerste indruk: wat doe je aan?

Dat schone en gepaste kleren de kans op een baan vergroten, is vast niet het inzicht waar je naar op zoek bent in dit artikel. Toch komt een te groot deel van de sollicitanten binnen met de verkeerde interpretatie van just-out-of-bed hair, een onfrisse geur en kleding vol kreukels en vlekken. Let dus altijd op wat je aan hebt! Van je handschoenen tot je haarelastiekje: schoon en fris is je wapenspreuk. Alles begint bij hoe je er aan de buitenkant uit ziet. Oppervlakkig? Misschien, maar dat is nou eenmaal het eerste wat een werkgever van je ziet. Op basis van die informatie wordt bepaald of je vriend of vijand bent én of je een waardevolle match bent voor zijn vacature.

Charismacheck voor uiterlijk

Stel je voor dat je vanaf een afstandje naar jezelf kijkt – wat zie je dan? Ook als je geen gevoel of interesse hebt in stijl, dan nog kan je zien of je kleding schoon is, bij elkaar past en klopt bij de functie waar je voor solliciteert.
Als je geen idee hebt wat je aan kunt doen, vraag dan een bekende met stijlgevoel of iemand uit een modewinkel. Onder de categorie kleding hoort ook je jas, schoenen en tas. Eigenlijk wil je dat alles wat je werkgever kan zien, in orde is. Ook de agenda of de pen die je uit je tas haalt.

Veel mensen oefenen heel hard op moeilijke sollicitatievragen, maar vergeten dat ze ook moeten ‘oefenen’ op hun uiterlijk. Dat is namelijk het allereerste wat een werkgever ziet en de eerste indruk maak je niet zo makkelijk ongedaan, ook niet met weloverwogen antwoorden op flauwe vragen.

2. Oprechte interesse tonen en aandachtig luisteren

Door aandachtig te luisteren lijk je erg geïnteresseerd in de baan. En van oprechte interesse houdt iedereen. Dus geef je werkgever een fijn gevoel en laat diegene lekker praten over zichzelf en zijn baan. Zo doe je dat:

  • Maak circa 60% van de tijd oogcontact. Te weinig toont desinteresse en bij teveel lijk je een psychopaat.
  • Doe niks anders dan naar de ander kijken. Negeer de neiging om uit het raam te kijken of naar je telefoon.
  • Knik en maak toestemmende geluiden zonder de ander te onderbreken.
  • Zinsdelen als ‘ oh ja?’ of ‘echt waar?’ motiveren de ander om door te vertellen. Drie keer knikken werkt ook.
  • Het doel is om de ander alles te laten zeggen wat hij kwijt wil. Begin daarom niet te snel met praten over jezelf. Laat bijvoorbeeld eerst een stilte vallen en als de ander ook stil blijft, kun je een vraag stellen of over een vergelijkbare situatie vertellen.
  • Pas op dat de werkgever niet alle tijd opslokt, want een gebrek aan de juiste informatie over jou leidt tot wantrouwen en afwijzing. Gaat het te lang over zijn zomervakantie van 2007, draai dan het gesprek terug naar het onderwerp: jij en je kwaliteiten.
3. Overtuigend spreken

Niet voor niks hebben de machtigen op aarde een heel team van schrijvers achter zich. Het gesproken woord ís macht. Elke werkgever hangt aan je lippen met deze trucs.

  • Spreek kalm en duidelijk, maar wel levendig.
  • Gebruik metaforen en handgebaren; dit maakt je tekst levendiger. Je hoeft niet te overdrijven zoals de FVD.
  • Wissel af en toe van toonhoogte.
  • Spreek positief en eindig altijd met een positieve conclusie – bijvoorbeeld nadat je hebt verteld waarom je ontslag hebt genomen.
  • Zet je eigen plannen af tegen ongewenste scenario’s. ‘Stel je voor dat al je klanten overstappen naar de concurrent als jij geen gebruik maakt van Facebook chat!’ Zet je expertise en vakjargon in.
  • Praat over waarden. Hiermee geef je aan dat je een beschaafde burger bent en nooit te hard rijdt.
Jij maar dan beter

Je hoeft niet te liegen om aangenomen te worden. Jezelf zijn, maar dan net een beetje beter is perfect. Strak in ’t pak, met oprechte interesse en goede communicatievaardigheden. Zij hoeven niet te weten hoe je er thuis bij zit.

Leuk geschreven? Ik schrijf graag voor jou de scherpste, liefste of helderste blogs, content marketing en social media posts. Mail naar yorien@meisjezonderwerk.nl voor gratis vrijblijvend advies!
Posts created 47

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven