Dat ik er alles aan doe om solliciteren zo makkelijk mogelijk te maken, weet je inmiddels al. Vandaag ga ik nóg een stap verder door deze gratis template sollicitatiebrief te maken voor jou. Even invullen, cv bijwerken en opsturen maar!

Dat solliciteren veel werk, tijd en energie kost, wordt vaak onderschat door werkgevers. Anders zouden ze je wel een persoonlijke afwijzing op je sollicitatie sturen. Het schrijven van een sollicitatiebrief kost verreweg de meeste tijd. Je cv kun je nog wel naar meerdere bedrijven sturen, maar een motivatiebrief hoort maar bij één bedrijf. Vandaag help ik je een eind op weg door samen met jou een motivatiebrief te schrijven. En de standaard sollicitatiebrief template kun je hieronder gewoon downloaden. Helemaal gratis voor jou, omdat we beiden weten dat solliciteren op zich al moeilijk genoeg is.

Het doel van een sollicitatiebrief

Ik lees en hoor dat veel mensen denken dat een sollicitatiebrief en een cv een soort verslag zijn. Een overdracht van kale informatie, waarin staat wie jij bent en wat je hebt gedaan. Dat is niet goed genoeg. Een motivatiebrief kun je zien als een ouderwetse een verkooptruc, een salespitch. Het moet overtuigen, meenemen, de ander iets laten voelen en bovenal ervoor zorgen dat jij uitgenodigd wordt voor een gesprek. Het is een marketingmiddel om jouw brand te presenteren. Dit klinkt allemaal weer lekker ijverig, maar het is wel waar. Schrijf alsof je jezelf verkoopt. Jij bent jouw topproduct! Hoe ga je ervoor zorgen dat de persoon die jouw motivatiebrief leest, jou direct in het winkelmandje wilt stoppen? Ik begrijp dat dit (heel) moeilijk klinkt en kan zijn voor sommige mensen, maar daar hoop ik je mee te helpen via deze blog.

En vergeet niet, je doet al je uiterste best. Je schrijft de beste sollicitatiebrief die je maar kunt bedenken. Dat is alles wat je kunt doen. Of je daarna wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, daar heb jij geen controle over.

Hoe begin je?

Op Pinterest zie ik nog veel sollicitatiebrieven in de ouderwetse stijl, met jouw adres en het adres van het bedrijf waar je voor solliciteert links bovenaan. Dat hoeft echt niet mee in 2021. Begin met een vriendelijke groet plus de naam van de contactpersoon en/of vacaturehouder. Deze kun je meestal onderaan de vacature vinden. Zo niet, dan is het de moeite waard om een belletje te plegen. Je brief komt veel persoonlijker over als je een naam gebruikt in plaats van meneer/ mevrouw. Je mag zowel de voor- als de achternaam gebruiken, net waar jij je prettigst bij voelt.

Beste [naam],

Het begin is in ieder geval makkelijk.

Alinea 1: introductie

This is all about you, baby. Wie ben jij? En dan niet Greta, 44 jaar en werkt al haar hele leven bij een bakkerij, getrouwd met 4 kinderen. Nee, wie ben jij zakelijk gezien? Waar ben je mee bezig? Wat zijn jouw doelen? Passie, vuur, ambitie; het moet van het scherm afspatten. Je mag dus flink overdrijven. Ik zal je een voorbeeld laten zien.

Sinds ik een jong meisje was, droom ik ervan om styliste te worden bij een groot kledingconcern met maatschappelijke doelen. Na mijn opleiding Fashion & Art ben ik direct aan de slag gegaan als assistent-styliste. Mijn doel is om binnen 3 jaar senior styliste te worden. Een grote droom, maar voor een doorzetter en gepassioneerde werker als ik is alles mogelijk.

Mik op een woordenaantal van tussen de 100 tot 150 woorden.

Alinea 2: jouw vaardigheden

Leuk dat je zoveel ambities hebt, maar wat kan je nou écht? We verliezen ons motto overdrijven overdrijven overdrijven nog lang niet uit het oog. Wees niet bang om te veel te op te scheppen en dan door de mand te vallen. 99% van de sollicitanten is veel te bescheiden over zijn kwaliteiten. Zolang je geen feiten verdraait, komt het helemaal goed. We waren aan het verkopen, weet je nog? In deze alinea vertel je welke opleiding je hebt gedaan, relevante cursussen en diploma’s en certificeringen. Alles wat je in het verleden hebt gedaan om het geweldige, talentvolle en kennisrijke mens te worden die je nu bent, mag je hier benoemen. Als je dat hebt gedaan, ga je over naar wat je nu doet. Waar heb je nu je pijlen op gericht?

Tijdens mijn opleiding heb ik mij vooral gericht op de combinatie tussen zelfvertrouwen en stijl. Ik geloof dat je met de juiste kleding iemand meer zelfvertrouwen kunt geven. En zelfverzekerde mensen komen verder in het leven, blijkt uit onderzoek. Zo heb ik mijn stage gelopen bij een vrijwilligersorganisatie die langdurig werklozen aan passende kleding voor sollicitaties helpt. Zij hebben vaak niet genoeg geld om iets te kopen. Tevens hebben zij niet de kennis over wat tegenwoordig ‘kan’ bij een sollicitatie. Je kunt je niet voorstellen wat een blijdschap zij uitstralen als ze komen vertellen dat ze de baan hebben gekregen! Voor mij de kers op de taart.

Na mijn studie heb ik in deeltijd een bachelor psychologie gehaald om theoretische kennis over het gedrag van de mens uit te breiden. Dit heeft mij zeer geholpen bij het bereiken van mijn droom: werkzaam zijn in een kledingzaak die verder kijkt dan de commerciële targets. Hier ben ik in een half jaar opgegroeid tot senior verkoper. Nu voer ik een onderzoek: ik probeer patronen te ontdekken tussen type mensen en de kleding waar ze zelfvertrouwen van krijgen.

Mik op een woordenaantal van tussen de 200 en 300 woorden.

Alinea 3: waarom bij dit bedrijf

In de laatste alinea vertel je waarom je voor dit bedrijf hebt gesolliciteerd. We zijn nog steeds aan het overdrijven overdrijven overdrijven, maar wel een tikje minder. Door hielenlikkerij zien ze zo heen. Je kunt vertellen:

  • waarom de missie en visie van het bedrijf goed past bij waar jij in gelooft of wat jij wilt bereiken
  • waarom je deze vacature zo leuk vond (bijvoorbeeld dat je het parttime kunt doen, de focus op online marketing, dat het een combinatie is van twee banen, dat je kunt reizen naar het buitenland etc.)
  • dat je een groot fan bent van hun werk, omdat …

Deze vacature combineert een aantal van mijn talenten, maar daagt me ook uit mezelf nog meer te ontwikkelen. Inmiddels durf ik mezelf een kritische styliste te noemen, die verder gaat dan klanten gewoon een leuke outfit aan te meten. Ik heb een hoop geleerd over tactieken om met mensen om te gaan, wie opfleurt van welk soort kleding en ik voel goed aan wanneer mensen een zetje nodig hebben of wanneer ze juist een rustmomentje willen. Tegelijkertijd heb ik nog een hoop te leren over materialen, kleuren en duurzaamheid. Jullie bedrijf past perfect bij die ambitie. Ik wil graag meehelpen om de wereld een mooiere plek te maken. Hoe kan je dat beter doen dan in die 40 uur die je per week besteed aan werken? Wat jullie voor elkaar krijgen bij de fashion-industrie, vind ik indrukwekkend. Ik strijd graag mee aan jullie zijde.

Call to action

Een salespitch is niet compleet zonder een call to action: een oproep tot een opdracht. Wat wil je dat de lezer van je brief doet? Jou uitnodigen natuurlijk! Dus daar mag je gewoon om vragen. Nodig je mij uit voor een gesprek? Ik kom graag langs!

Afsluiten

Hou het simpel. En blijf weg van cliché-uitingen. Sluit je sollicitatiebrief af op de volgende manieren:

  • Ik hoop jullie snel te ontmoeten.
  • Bedankt voor het lezen van mijn brief en tot snel!
  • Heb je nog vragen? Dan weet je me te bereiken op [telefoonnummer].

Met vriendelijke groet,
[naam + achternaam]

Gratis template sollicitatiebrief

Tenslotte nog wat tips

  • Gebruik dezelfde opmaak voor je cv als voor je motivatiebrief. Dus dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype, dezelfde stijl. Dit zorgt ervoor dat jouw sollicitatiepakket er netjes en verzorgd uitziet.
  • Dubbelcheck op spelfouten. Net zoals wij sollicitanten twijfelen aan de professionaliteit van een organisatie die spelfouten zet in zijn vacatures, zo wordt ook getwijfeld aan jouw kennis en vaardigheden wanneer je met spelfouten schrijft. Gebruik onzetaal en woordenlijst om de spelling te controleren van moeilijke woorden en/ of vraag om een tweede lezer.
  • Gebruik jargon. Zo lijk je nu al onderdeel van de groep. Solliciteer je bijvoorbeeld bij een hip bedrijf, probeer dan af en toe Engelse woorden te gebruiken. Bekijk hun sociale media en probeer hun tone of voice te kopiëren. Hou het wel zakelijk en professioneel. Je bent namelijk geen fan, néé, je bent de oplossing voor hun problemen.
  • Wil je meer gratis sollicitatietips voor je sollicitatiebrief? Lees dan deze blog: een goede sollicitatiebrief schrijven!
Gerelateerde tags: