Meisje zonder werk - Hoe kun je het beste samenwerken met millennials?

Onrealistische eisen van werkgevers: zeg er wat van

“Commitment, mevrouw Stroosnijder, dat vinden wij erg belangrijk.” Prima hoor. Tot de teamleider, met wie ik tot aan dat moment een goed sollicitatiegesprek had gehad, 2 onrealistische eisen op tafel legde. Toen werd ik echt boos.

Eis 1: u bent 2 jaar werkzaam bij dit bedrijf in deze functie

Fantastisch! Elke werkloze zou meteen tekenen. De garantie op meerdere jaren werk bij een fijn bedrijf… Ho, even terug. Ten eerste bieden ze een nulurencontract via een uitzendbureau aan. Dat geeft jou als werknemer geen enkele bescherming of garantie dat je inderdaad werk zult hebben de komende 2 jaar. Waarom vraag je dan om mijn ‘commitment’? Ten tweede, omdat ik niet direct bij het bedrijf in dienst ben, gaan die gratis bio lunch, toegang tot de gym en kortingen op dure merken aan mijn neus voorbij. De beruchte zomertrip naar Venetië en alle feestdagen vrij? Daar hoef ik dus ook niet op te rekenen. Er valt dus weinig te profiteren van jullie ‘fijne bedrijf’.

Eis 2: u vindt deze functie geweldig

Hoewel ik nog nooit op een klantenservice heb gewerkt, denk ik een correct beeld te hebben van de gang van zaken: de telefoon gaat, ik neem op, er komt een vraag, ik geef antwoord, 1van ons hangt op. Zullen we niet doen alsof dit iemands droombaan is? Ik wil hier werken om geld te verdienen. Betekent dat dan dat ik niet mijn best zou doen? Natuurlijk wel! Zou ik een goede klantenservicemedewerker zijn? Ja, ik ben heel gezellig aan de telefoon. Maar in deze wereld, waarbij je elke dag naar de andere kant van de wereld kunt vliegen, kunnen we ons beide echt wel een spannendere baan voorstellen. Dus hoeveel meer enthousiasme kan je van me verwachten?

Onrealistische eisen maken werk vinden moeilijker

Functie: niemands droombaan. Salaris: medium. Extra’s: niks noppes nada. Je kunt geen eisen stellen als je niets te bieden hebt, zou je denken. En toch doen ze het. Het is alsof je alle ingrediënten hebt voor een heerlijke taart en dan besluit om ‘m niet te maken. Er is iemand die zin heeft om te werken en een ander heeft een open vacature. Ik zie de match wel hoor. En we hebben het hier over een klantenservicefunctie, geen rocket science. Waarom maken bedrijven het nóg moeilijker voor ons om werk te vinden? Waarom verzinnen ze zulke onrealistische eisen?

Zeg het als een werkgever rare eisen stelt

Ik heb ervan geleerd. Werkgevers zijn gewoon mensen. Ze maken soms ook fouten. Teken niets waar je het niet mee eens bent. Wijs ze op de feiten. Kom met een beter voorstel. Maak er een grapje over. Doe het op jouw manier. Maar zeg er wat van. Want daarmee help je ons allemaal.

Beste werkgever, stel jij ook zulke onrealistische eisen?

Ik verras je vast niet als ik zeg: vacatures kunnen beter geschreven worden. Met die missie ben jij er immers op uitgestuurd en misschien bekijk je daarom nu wel deze pagina. Ik denk er hetzelfde over als jij. Nee, ik denk zelfs dat vacatures beter móéten! 

Ik geloof dat een heldere vacature het startpunt is van een eerlijke, transparante en duurzame samenwerking tussen werkgever en werknemer. Elke partij weet dan precies waar het over gaat. Zelfs voordat je elkaar voor de eerste keer hebt ontmoet. De verwachtingen kloppen. En dat voelt goed. Daarom bevatten mijn vacatures geen: 

  • leeg, nietszeggend vacaturejargon, zoals affiniteit, proactief of passie.
  • spel- of grammaticafouten. (Wist je dat merendeel van de hoogopgeleide kandidaten gewoon je vacature wegdrukt als er spelfouten in staan? Gelijk hebben ze!)
  • onnodige opvulling die de aandacht van de échte boodschap afleidt. 
  • stijve, ouderwetse taal die niemand begrijpt. 
  • tientallen eisen of vage competenties.

Wil je meer lezen over mijn heldere vacatures? Kijk dan op deze pagina!

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.