Onrealistische verwachtingen? Zo kom je ervan af - Meisje zonder werk kleine foto

Onrealistische verwachtingen? Zo kom je ervan af

Elke dag moet ik de wereld redden. Van dierenwinkelcavia’s bevrijden tot eigenhandig de opwarming van de aarde terugdraaien. En morgen, nee vanavond nog, win ik een award voor de meest succesvolle blog van het jaar. Mijn onrealistische verwachtingen maken me gek.

Mijn verwachtingen zijn bijna kinderachtig. Ze zijn zó groots en overweldigend dat ik een heel leger nodig heb om ze waar te maken in één leven. Het punt is, ik meen ze wel. Ik vind echt dat ik nooit meer afval mag maken, dat mijn blog ineens super populair moet worden en dat iedereen van me moet houden. En als het niet lukt? Dan heb ik niet genoeg mijn best gedaan.

Lekker handig, Yorien

Ik heb jaren geprobeerd om mezelf los te kweken van mijn fantasieën en te werken aan verwachtingsmanagement. Ik weet dat wat ik wil/ verwacht/ vereis/ hoop/ over fantaseer, niet echt kan. Delen ervan wel, maar niet met de snelheid/ in die grootsheid/ compleet totaal/ in Nederland. Miljonair wil ik worden, maar tegelijkertijd ben ik mega kieskeurig. En alweer werkloos, dus ja, wat kun je. Rationeel heb ik het dus best op een rijtje. Maar als ik in een onzekere periode ben, staan ze direct voor de deur. Knock knock knock, who’s there? Oh jij weer.

Onrealistische verwachtingen

Ik geloof in een positieve houding en positieve gedachtes. Ik geloof dat je over veel dingen in je leven controle hebt en dat je met een opgewekt en open denkbeeld het verst komt. En je zo ook de leukste dagen hebt. Langzaamaan leer ik dat er ook dingen zijn waar ik helaas geen controle over heb. Waar mijn vrolijke goede vibes geen gat in de muur kunnen slaan. Ik bepaal niet of er goede avocado’s in de supermarkt liggen, of ik naar een huisbezichting mag komen of of anderen vandaag wel hun afwas gaan doen. Ik heb alleen controle over mezelf, mijn gedachtes en mijn gedrag. Dat besef doet pijn maar geeft me eigenlijk ook wel een een heerlijk ‘i don’t give a fuck’ gevoel. Ik kan het niet veranderen, dus waarom zou ik me er druk om maken?

Gebrek zorgt voor te hoge verwachting

Niet alle verwachtingen zijn zo makkelijk om afstand van te doen. Sommigen mensen zijn je dierbaar en sommige uitkomsten belangrijker dan wat dan ook. Je wilt het zó graag. Of hebt het gevoel dat je echt moet, dat je leven niet compleet is zonder. Daarom schreef ik een vijf-stappenplan dat je direct kan gebruiken als je zo’n ‘ik moet…’ voelt opkomen. Hopelijk kunnen we hiermee onze torenhoge verwachtingen verwijderen, verminderen of op z’n minst begrijpen waar hij vandaan komt. Want elke verwachting voor de toekomst stamt uit een gevoel van gebrek in het moment van nu.

Hoe werkt het?

We gaan op zoek naar de emotie achter je onrealistische verwachtingen, zoals onzekerheid of faalangst. Meestal valt na de (h)erkenning van het gevoel (ik ben niet goed genoeg, ik mis X of Y, ik voel me onzeker over mijn …) de verwachting weg. Ter voorbeeld heb ik drie problemen bedacht, a,b en c. Je ziet de ontwikkeling van de verwachting, naar de wortel van het probleem, de (tijdelijke) oplossing en de acceptatie van het nu. Tip van Socrates: blijf ‘waarom’ vragen, voor een snelweg naar de achterliggende gedachtes.

  • 1. Wat moet je van jezelf/ wat is je verwachting? 
    a Ik moet er elke dag perfect uitzien.
    b Ik moet vier keer per week sporten.
    c Ik moet de hoogste targets halen op mijn werk.
  • 2. Waarom moet je dat/ heb je deze (onrealistische) verwachtingen?
    a Anders vinden andere mensen mij niet aantrekkelijk.
    b Ik moet fit blijven.
    c Ik wil de allerbeste zijn.
  • 3. Waarom?
    a Ik vind mezelf niet mooi, omdat ik het gevoel heb dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Anderen zijn zo veel mooier dan ik. Dat lijkt namelijk zo online. Maar zij gebruiken zoveel make-up en photoshop om zichzelf veel beter te laten lijken.
    b Als ik niet sport, dan vindt mijn partner me niet meer aantrekkelijk.
    c Vroeger was ik altijd de sukkel van de klas. Ik voel me dom en ben bang dat iedereen dat ook vindt. Ik heb het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen.
  • 4. Wat moet er gebeuren om je verwachting los te laten? Hoe realistisch is je verwachting?
    a Ik moet meer zelfvertrouwen hebben. Ik moet minder op Instagram en Pinterest zitten. Ik moet liever zijn naar mezelf. 
    b Hij dumpt me niet als ik een keer niet naar de sportschool ga. Ik mag ook wel eens een avondje rust. Ik blijf fit, ook als ik het iets rustiger aan doen.
    c Ik ben niet dom. Mijn intelligentie hangt niet af van hoe goed ik het doe op werk. Ik ga navragen of mijn collega’s mij dom vinden.
  • 5. Accepteer het nu (je huidige situatie)
    a Ik kan de wereld aan, ook ook al lijk ik niet op Kate Hudson.
    b Het maakt mijn partner niet uit hoe vaak ik naar de sportschool ga.
    c Ik voel me onzeker over mijn werkprestaties.
Altijd een omweg

Wij mensen zijn slecht in het direct oppakken van een probleem. Straight forward zijn we allerminst, we nemen altijd een omweg. Vooral als het probleem zich bevindt op een onderbewust niveau, dan kan het schrijnend lang duren voordat je de wortel hebt gevonden. We verzinnen schijnoplossingen: meer spullen of make-up, slechte relaties, te veel lekker eten. Om daarmee de leegte die we constant voelen op te vullen. Natuurlijk werken ze niet. Het gebrek knaagt zijn weg naar andere gebieden, wordt ernstiger. Een paar jaar later is je vraagstuk een complicatie geworden, en die complicatie een handicap.

Ruim je hoofd en gooi onrealistische verwachtingen weg

Het gekke is dat je door middel van vragen en voelen en kennen soms zo de achterliggende gedachte van een verwachting kan vinden. We nemen te weinig tijd om gewoon te voelen. Ga zitten. Hoe gaat het met je? Heb je een leuke dag? Leef je je leven zoals je wil? Waarom waarom waarom? Als je het knaagdier eenmaal bij de strot hebt gegrepen, dan is die zo verdwenen. Het betekent niet dat ze nooit meer terug komen, maar je hebt ze nu gemarkeerd. “Dat is weer die gedachte waardoor ik me slecht voel over die vijf op mijn eindexamen wiskunde.” Ze zijn niet langer de baas over jou. Ruim daarom regelmatig je hoofd op. Laat je brein niet vollopen met gemene, vervelende en onware gedachtes. Ze doen meer schade toe dan je beseft.

Ik ben geen psycholoog. Als je hulp nodig hebt, zoek dan alsjeblieft professionele zorg. 

Stop met solliciteren naar de verkeerde banen en vind je droombaan sneller dan je durft te dromen. Ik leer je al mijn sollicitatiegeheimen in mijn e-book Succesvol Solliciteren!
Herken jij jezelf hierin?
  1. Je bent het zat om afwijzing na afwijzing te krijgen.
  2. Je zwerft van baan naar baan. Steeds als je denkt dat je je droombaan hebt gevonden, dat voelt het toch weer niet goed. Teleurstellend!
  3. Je bent behoorlijk klaar met solliciteren. Waarom duurt het allemaal zo lang?!
  4. Je hebt geen idee hoe je een goede sollicitatiebrief of een onweerstaanbare cv schrijft, want elke sollicitatie die je doet eindigt in een afwijzing.
  5. Je voelt je inmiddels behoorlijk hopeloos. Ga ik ooit nog een leuke baan vinden?
  6. Leuke vacatures? Waar dan? Die verstoppen zich voor jou. Je vindt nooit waar je nou echt naar zoekt en daardoor maak je steeds dezelfde fouten.

Dan is mijn e-book Succesvol Solliciteren perfect voor jou!

Ik ben Yorien en ik schrijf. Heldere en vrolijke vacatures die gegarandeerd zorgen voor een goede en duurzame match tussen werkgever en werknemer. Daarnaast schrijf ik over werkloosheid, vacatures vertalen, inkomen verdienen op alternatieve manieren en droomlevens zoeken. In de blogs lees je over mijn leven als een meisje met/ zonder werk en met/zonder geluk.
Berichten gemaakt 57

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven