Onrealistische verwachtingen? Zo kom je ervan af - Meisje zonder werk kleine foto

Onrealistische verwachtingen? Zo kom je ervan af

Elke dag moet ik de wereld redden. Van dierenwinkelcavia’s bevrijden tot eigenhandig de opwarming van de aarde terugdraaien. En morgen, nee vanavond nog, win ik een award voor de meest succesvolle blog van het jaar. Mijn onrealistische verwachtingen maken me gek.

Mijn verwachtingen zijn bijna kinderachtig. Ze zijn zó groots en overweldigend dat ik een heel leger nodig heb om ze waar te maken in één leven. Het punt is, ik meen ze wel. Ik vind echt dat ik nooit meer afval mag maken, dat mijn blog ineens super populair moet worden en dat iedereen van me moet houden. En als het niet lukt? Dan heb ik niet genoeg mijn best gedaan.

Lekker handig, Yorien

Ik heb jaren geprobeerd om mezelf los te kweken van mijn fantasieën en te werken aan verwachtingsmanagement. Ik weet dat wat ik wil/ wat ik verwacht/ wat ik eis/ wat ik hoop/ waar ik over fantaseer, niet echt kan. Delen ervan wel, maar niet met de snelheid/ in die grootsheid/ compleet totaal in het nu. Miljonair wil ik worden, maar tegelijkertijd ben ik mega kieskeurig als het gaat om werk aannemen. Rationeel gezien heb ik het dus best op een rijtje. Maar als ik in een onzekere periode ben, staan ze direct voor de deur. Knock knock knock, who’s there? Oh jij – mijn onrealistische verwachtingen – weer.

Onrealistische verwachtingen

Ik geloof in een positieve houding en positieve gedachtes. Ik geloof dat je over veel dingen in je leven controle hebt en dat je met een opgewekt en open denkbeeld het verst komt. En je zo ook de leukste dagen hebt. Langzaamaan leer ik dat er ook dingen zijn waar ik helaas geen controle over heb. Waar mijn vrolijke goede vibes geen verschil kunnen maken. Ik bepaal niet of er rijpe avocado’s in de supermarkt liggen, of ik naar een huisbezichtiging mag komen of of dat anderen vandaag hun afwas gaan doen. Ik heb alleen controle over mezelf, mijn gedachtes en mijn gedrag. Dat besef doet pijn, maar geeft me eigenlijk ook wel een heerlijk ‘i don’t give a fuck’ gevoel. Ik kan het niet veranderen, dus waarom zou ik me er druk om maken?

Gebrek zorgt voor te hoge verwachting

Niet alle verwachtingen zijn zo makkelijk om afstand van te doen. Sommigen mensen zijn je dierbaar en sommige uitkomsten belangrijker dan wat dan ook. Je wilt het zó graag. Of hebt het gevoel dat je echt moet, dat je leven niet compleet is zonder. Daarom schreef ik een 5-stappenplan dat je direct kan gebruiken als je zo’n ‘ik moet…’ voelt opkomen. Hopelijk kunnen we hiermee onze torenhoge verwachtingen verwijderen, verminderen of beter begrijpen. Want elke verwachting voor de toekomst stamt uit een gevoel van gebrek in het moment van nu.

Hoe werkt het?

We gaan op zoek naar de emotie achter je onrealistische verwachtingen, zoals onzekerheid of faalangst. Meestal valt na de (h)erkenning van het gevoel (ik ben niet goed genoeg, ik mis X of Y, ik voel me onzeker over mijn …) de verwachting weg. In het voorbeeld hieronder zie je dat ik aan de hand van 5 vragen 3 problemen (a, b en c) heb uitgeschreven. Je ziet hier de ontwikkeling van het erkennen van verwachting, naar het échte probleem, vervolgens de tijdelijke oplossing en de acceptatie in het nu.

Tip van Socrates: blijf ‘waarom’ vragen, voor een snelweg naar de achterliggende gedachtes.

  • 1. Wat moet je van jezelf/ wat is je verwachting? 
    a ik moet er elke dag perfect uitzien.
    b ik moet vier keer per week sporten.
    c ik moet de hoogste targets halen op mijn werk.
  • 2. Waarom moet je dat/ heb je deze (onrealistische) verwachtingen?
    a anders vinden andere mensen mij niet aantrekkelijk.
    b ik moet fit blijven.
    c ik wil de allerbeste zijn.
  • 3. Waarom?
    a ik vind mezelf niet mooi, omdat ik het gevoel heb dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Anderen zijn zo veel mooier dan ik. Dat lijkt namelijk zo online. Maar zij gebruiken zoveel make-up en photoshop om zichzelf veel beter te laten lijken.
    b als ik niet sport, dan vindt mijn partner me niet meer aantrekkelijk.
    c vroeger was ik altijd de sukkel van de klas. Ik voel me dom en ben bang dat iedereen dat ook vindt. Ik heb het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen.
  • 4. Wat moet er gebeuren om je verwachting los te laten? Hoe realistisch is je verwachting?
    a ik moet meer zelfvertrouwen hebben. Ik moet minder op Instagram en Pinterest zitten. Ik wilaardiger zijn naar mezelf. 
    b hij dumpt me niet als ik een keer niet naar de sportschool ga, dat heb ik gevraagd. Ik mag ook wel eens een avondje rust. Ik blijf fit, ook als ik het iets rustiger aan doe.
    c ik ben niet dom. Mijn intelligentie hangt niet af van hoe goed ik het doe op werk. Ik ga navragen of mijn collega’s mij dom vinden.
  • 5. Accepteer het nu (je huidige situatie)
    a ik kan de wereld aan, ook ook al lijk ik niet op Kate Hudson.
    b het maakt mijn partner niet uit hoe vaak ik naar de sportschool ga.
    c i k voel me onzeker over mijn werkprestaties.

Altijd een omweg

Wij mensen zijn slecht in het direct oppakken van een probleem. Straight forward zijn we allerminst, we nemen altijd een omweg. Vooral als het probleem zich bevindt op een onderbewust niveau, dan kan het schrijnend lang duren voordat je de wortel hebt gevonden. We verzinnen schijnoplossingen: meer spullen of make-up, slechte relaties, te veel lekker eten. Om daarmee de leegte die we constant voelen op te vullen. Natuurlijk werken ze niet. Het gebrek knaagt zijn weg naar andere gebieden, wordt ernstiger. Een paar jaar later is je vraagstuk een complicatie geworden, en die complicatie een handicap.

Ruim je hoofd en gooi onrealistische verwachtingen weg

We nemen te weinig tijd om gewoon te voelen. Ga zitten. Hoe gaat het met je? Heb je een leuke dag? Leef je je leven zoals je wil? Waarom, waarom, waarom? Als je de vervelende gedachte eenmaal bij de strot hebt gegrepen, dan zou die zomaar eens kunnen verdwijnen. Het betekent niet dat ze nooit meer terug komen, maar je hebt ze nu gemarkeerd. “Dat is weer die gedachte waardoor ik me slecht voel over die 5 op mijn eindexamen wiskunde.” Ze zijn niet langer de baas over jou. Ruim daarom regelmatig je hoofd op. Laat je brein niet vollopen met gemene, vervelende en onware gedachtes. Ze doen meer schade toe dan je beseft.

Ik ben geen psycholoog. Als je hulp nodig hebt, zoek dan alsjeblieft professionele zorg. 

herken jij jezelf hierin?

  1. je bent het zat om afwijzingen te krijgen.
  2. je zwerft van baan naar baan.
  3. je bent behoorlijk klaar met solliciteren. Waarom duurt het allemaal zo lang?! Ga ik ooit nog een leuke baan vinden?
  4. je hebt geen idee hoe je een goede sollicitatiebrief of een onweerstaanbare cv schrijft, want elke sollicitatie eindigt in een afwijzing.
  5. leuke vacatures? Waar dan? Je vindt nooit waar je echt naar zoekt en daardoor maak je steeds dezelfde fouten.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.