Meisje zonder werk - Hoe kun je het beste samenwerken met millennials?

Hoe kun je het beste samenwerken met millennials?

Ik kan het weten: millennials doen het niet goed in een restrictieve, ouderwetse bedrijfscultuur. Van een 90s kid aan alle werkgevers: met deze tips spring je zó over de generatiekloof en kun je prima samenwerken met millennials.

De jongst werkende generatie van Nederland (geboren tussen 1980 en 2000) wordt de millennials genoemd. Onze jeugd wordt gekenmerkt door de digitale revolutie van de jaren ’90: computerspelletjes in de woonkamer, MSN Messenger, sms’en met je crush en Facebook als online vriendenboekje. We zijn (aldus populaire media) idealistisch, zelfverzekerd, op onszelf gericht, voelden ons speciaal als kind, hebben keuzestress en hoge verwachtingen van het leven. En volgens sommige bronnen is het moeilijk om samen te werken met millennials…

Hoe zijn millenials anders op de werkvloer?

Millennials zijn verslaafd aan hun telefoon én vinden werkplezier belangrijker dan salaris. Dat zijn de twee belangrijkste verschillen met de generatie voor ons, de babyboomers. Verder zijn millennials helemaal niet zo anders dan andere werknemers. We eten wat meer avocado’s en kunnen heel goed met de computer overweg, maar net als mensen die voor of na ons zijn geboren, voelen we ons het best in een eerlijke en respectvolle samenwerking.

Hoe kun je het beste samenwerken met millennials?

Millennials geloven niet in een hiërarchische structuur. We willen een open en eerlijk relatie met onze werkgever en collega’s. Echt samenwerken dus. Onze werkgever is meer onze vriend dan een vijand. Geef je ons inspraak in belangrijke kwesties, dan voelen we ons gewaardeerd. Daarnaast doen we aan eerlijk ruilen: als wij overwerken, dan zien we daar graag wat voor terug. We zijn zo trouw als een hond als je ons goed behandelt, maar dat moet je wel verdienen. Samenwerken met millennials is niet zo moeilijk.

Millennials vinden zingeving erg belangrijk. Wat zinvol is, is natuurlijk persoonlijk. Misschien kan je iets doen met duurzaamheid? Of een evenement organiseren voor vluchtelingen? Welke maatschappelijke stichting past goed bij het de employer brand van jouw bedrijf?

Millennials zijn niet bang om ontslag te nemen als het werk tegenvalt. We horen graag wat anderen daarover te zeggen hebben. Millennials vinden samenwerken fijn als een werkgever het gesprek aan durft. Dan vinden we je een held! Heb je een nieuwe uitdaging voor ons om het werk leuker te maken? Cool!

Millennials zijn gevoelig voor een burn-out door hun faalangst en perfectionisme. Als werkgever kan je helpen met relativeren en een bedrijfscultuur opbouwen waar fouten maken mag. Flexibele werktijden creëren meer rust in het leven van de starter-millennial. Af en toe een thuiswerkdag vermindert stress.

We horen graag wat we goed en minder goed doen. We stellen namelijk hoge verwachtingen aan onszelf en als we te lang niets horen van je dan worden we onzeker. Persoonlijke gesprekken met goede feedback, waarin wordt gevraagd ‘hoe gaat het met je?’ in plaats van ‘hoe gaat het met je werk?’ stellen we op prijs.

Het is een mythe dat millennials flexibiliteit boven zekerheid zetten. Wij willen graag vaste contracten en goede primaire voorwaarden. Die hebben we liever dan pingpongtafels of zitzakken, in tegenstelling tot wat alle kantoorstylisten tegenwoordig denken. Ook al vinden we dat geld niet gelukkig maakt, een passend salaris voelt als een positieve waardering. Alsof je zegt: ik ben blij met jou! En wie hoort dat nou niet graag?

Hoe trek je millennials naar je open vacatures?

Een advertentie in de krant gaat je niet helpen. Waar vind je ‘jouw’ millennial en hoe wil diegene graag benaderd worden?

1. Plaats je vacatures op social media

Het kost veel tijd om alle vacaturewebsites af te struinen, maar op sociale media zitten we elke dag wel even. Plaats dus je vacatures op Facebook, Instagram of LinkedIn, mét een linkje naar de originele vacature zodat we direct kunnen reageren. Ook handig: op sociale media taggen we meteen onze vrienden als de vacature voor hen geschikt is. En als jij op hun namen klikt, kan je direct je research beginnen. Dat scheelt jou weer tijd!

2. Millennials houden van duidelijke en creatieve vacatures

Vacature + bedrijf = de reden waarom we solliciteren. Het lijkt een open deur, maar we moeten daarvoor wel de vacature begrijpen! Schrijf een prettig lezende en heldere vacature. Vermijd stoffige jargons en vage omschrijvingen. Denk aan ‘vertel me eens waarom ik jou moet aannemen’, maar doe ‘m dan andersom. Vertel ons waarom wij bij jou zouden willen werken! Je hoeft niet elk detail op te schrijven, maak ons maar nieuwsgierig! Hier vind je trouwens nog meer goede tips om vacatures te schrijven.

3. Stuur uitnodigen op LinkedIn

Ik hoor regelmatig van oudere of andere generaties dat ze het onprofessioneel vinden om iemand te contacteren via een bericht op LinkedIn. Maar millennials vinden dat juist prettig!. Het is een snelle manier om contact te leggen én beide partijen weten direct met wie ze te maken hebben, omdat je elkaars profiel ziet. Gebruik LinkedIn dus volop om sollicitatiegesprekken te organiseren of telefoonnummers uit te wisselen!

4. Antwoord snel en persoonlijk

Millennials zijn niet onder de indruk van een automatisch no-reply mailtje. Vooral niet als het in een ouderwetse en saaie stijl is geschreven. We hebben ons best gedaan om een overtuigende sollicitatiebrief of- video te maken, dus we verwachten ook iets terug. Heb je echt niet de tijd om persoonlijk te bedanken? Ok dan, maar maak er dan echt een heel vriendelijk mailtje van. Misschien zoiets?

Hoi (voornaam), 
bedankt voor je sollicitatie. Wat leuk dat je bij ons wilt werken! Binnen twee weken hoor je van ons of we je uitnodigen voor een gesprek.
Ik wens je een hele fijne dag.
Met vriendelijke groet,
(naam)

5. Hou je aan (redelijke) afspraken en wees transparant

Af en toe zie ik een reactietermijn van twee maanden staan. Dit is natuurlijk veel te lang. Over twee maanden hoopt de millennial al lang aan het werk te zijn! En als je belooft terug te bellen, doe dat dan ook. Niets is zo frustrerend dan wanneer je de hele dag wacht op een telefoongesprek dat niet komt. Ook onredelijk: zestien eliminatierondes en vijf persoonlijkheidstesten, vooral als je het ons niet van tevoren hebt verteld. We komen liever gewoon langs voor een eerlijk gesprek en een soy chai latte. 

Leuk geschreven? Ik schrijf graag voor jou de scherpste, liefste of helderste content en vacatures. Mail naar yorien@meisjezonderwerk.nl voor gratis vrijblijvend advies!
Berichten gemaakt 57

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven