Meisje zonder werk - een goede sollicitatiebrief schrijven - blogafbeelding

Een goede sollicitatiebrief schrijven

Wie stunt met zijn sollicitatie is een rund? Juist niet! Hou de concurrentie mijlenver op afstand door een steengoede sollicitatiebrief te schrijven. Ik geef je mijn beste tips voor de eerste zin, lay out en afsluiting in een sollicitatiebrief.

Als je niets extra’s doet, dan ligt jouw saaie sollicitatiebrief waarschijnlijk onder een berg identieke brieven. Hoe zorg je er dan voor dat je op gesprek mag komen? Maar met een originele aanpak gaat jouw brief direct naar de yes! stapel. Zo laat je zien dat je serieus geïnteresseerd bent in de baan. Jouw bijzondere introductie maakt ze zo nieuwsgierig naar je, dat ze je dolgraag willen ontmoeten. Lees hieronder mijn tips voor het schrijven van een sterke sollicitatiebrief.

Begin klein

Je hoeft echt niet direct de CEO uit te dagen voor een slagroomgevecht in je achtertuin om een overtuigende sollicitatiebrief te schrijven. Begin eens met sprankelende kleuren op je cv, door een verrassende opbouw te gebruiken in je motivatiebrief of om op een uitdagende manier te beginnen of te eindigen. De sollicitatiewereld kent zoveel do’s en don’ts; alles wat daarvan afwijkt, is al verfrissend en opvallend.

Zo schrijf je een keigoede sollicitatiebrief

Met deze vier handige sollicitatietips heb je ‘m zo af.

1. Doe onderzoek

In je sollicitatiebrief stel je jezelf voor als dé oplossing. Maar voor welk probleem? Bel de contactpersoon en gebruik deze checklist om een goed beeld te krijgen van de organisatie en hun ideale werknemer. Waar hebben ze zorgen over en op welke manier zou jij die zorgen kunnen oplossen? Ook aan de telefoon kan je de magie van charisma z’n werk laten doen: stel veel vragen en later de ander uitpraten. Geef complimenten (eerder over de verzorgde website dan de zwoele stem van de ander) en wees super positief over de functie. Dan laat je meteen een goede indruk achter.

2. Schrijf modern, helder en lekker veel over jezelf

Veel mensen offeren een groot deel van hun sollicitatiebrief op om over het bedrijf of over de functie te schrijven. Maar werkgevers willen weten wie jíj bent. Wat de functie inhoudt, dat weten zij allang. Gebruik dus de hele brief om over jouw kwaliteiten te praten. Beetje overdrijven en opscheppen mag best, maak het alleen niet te bont.

Als je dan toch lekker aan het schrijven bent, gebruik dan alsjeblieft geen ouderwetse spreekwoorden. “Hoogachtend.” “In afwachting van uw antwoord verblijf ik.” Weet iemand nog wat dat betekent? Deze spreekvormen uit de achttiende eeuw kunnen echt niet meer en kosten je vaak meer tijd en energie dan wanneer je normaal schrijft. Denk natuurlijk en helder. Laat betekenisloze zinnen achterwege, zoals ‘ik zie het als mijn passie u te helpen.’ Nog even om te herhalen wat helder schrijven is:

  • gebruik korte zinnen
  • vermijd hulpwerkwoorden (zou kunnen, wordt geplakt)
  • schrijf actief en in de tegenwoordige tijd
  • verwijder afleidende tekst
  • schrijf to-the-point

Nog steeds lastig? Gebruik dan het MAND-principe. Ja, dat is van dat filmpje waarin een man in steeds kortere bewoording een mand moet omschrijven voor de camera en dan ten einde raad maar ‘mand!’ roept.

3. Gebruik sleutelwoorden (keywords)

Heb je weleens gehoord van ATS? ATS (Applicant Tracking System) is een systeem dat veel recruiters gebruiken om onder andere de preselectie van cv’s te doen. Een ATS scant alle cv’s op bepaalde keywords, opgegeven door de recruiter, zoals opleiding, vaardigheden of woonplaats. Dat is ideaal voor vacatures waar heel veel reacties op komen, want het gaat lekker snel. Het is minder ideaal voor de sollicitant die er niet op voorbereid is. Zet in zowel je cv als je motivatiebrief altijd belangrijke keywords. Deze sleutelwoorden vind je terug in de vacature, zoals SEO-specialist, flexibel, ondernemend, gevoel voor taal etc. Je kunt deze woorden vetdrukken of een andere kleur (niet wit) maken voor een extra opvallend effect in jouw sollicitatiebrief.

4. Maak je sollicitatiebrief niet te lang

De ideale opbouw van een sollicitatiebrief ziet er zo uit:

  • een pakkende eerste zin (tip: in mijn e-book Succesvol Solliciteren staan 10 creatieve openingszinnen die je voor elke sollicitatie kunt gebruiken!)
  • introductie: wie ben je en waarom solliciteer je?
  • 2 tot 3 alinea’s met relevante werkervaring en hoe je die kennis zou toepassen op je nieuwe baan
  • een positief slot, waarin jij nogmaals in 1 zin benadrukt wat je leuk vindt aan de functie
  • ‘met vriendelijke groet’ + je contactgegevens (naam + e-mail + telefoonnummer)

Dit is alles wat je nodig hebt om te omschrijven wie jij bent en wat je kunt. Maak je brief nooit langer dan twee pagina’s, daar gaat echt niemand aan beginnen. Solliciteer je voor een creatief beroep of wordt er gevraagd om een portfolio? Dan voeg je dat los van je motivatiebrief toe. En wat je al in je cv hebt staan, dat hoef je niet nogmaals te herhalen.

Smaken verschillen

In hoeverre jouw creativiteit en opvallende woordkeus wordt gewaardeerd, wordt bepaald door het werk waarnaar je solliciteert. Bij creatieve beroepen wordt ehh… creativiteit erg gewaardeerd. Stuur gerust een voorbeeld van je kunsten mee: een tekening, een filmpje of een gedicht. Solliciteer je voor analytische functies, probeer dan eens een leuke woordgrap (bonuspunten voor het gebruik van jargon), een klein cadeautje (niet om om te kopen, maar om als ijsbreker) of een prachtig cv. Bij bedrijven die meer waarde hechten aan een bepaalde gedragscode, ligt de grens vaak al bij een spontane foto (zonder borsthaar, decolleté of bier). Overal vereist: een verzorgd cv en een mooie LinkedIn-profiel.

Heb je een briljant idee voor een opvallende sollicitatie? Dan is het slim om het vantevoren even te testen bij je vrienden. Wat vinden zij ervan? Smaken verschillen nou eenmaal: wat de één origineel en grappig vindt is, voor de ander raar en onprofessioneel. Een opvallende sollicitatie mag niet té opvallend zijn, dat het een slechte ervaring wordt.

Opvallende sollicitatie-ideeën
  • Gebruik felle kleuren en vrolijke lettertypes op je cv.
  • Stuur een spontane foto van jezelf mee waarop je er super gelukkig uit ziet.
  • Gebruik creatieve openingszinnen in je mail en je motivatiebrief.
  • Maak je cv in de vorm van een poster, een boodschappenlijstje of een dagboek.
  • Presenteer je elevator pitch in een video.
  • Bedenk een passende actie bij de functie. Solliciteer je voor kok? Neem zelfgemaakt lekkers mee. SEO-specialist? Schrijf keywords op die goed zouden werken voor hun website.
Voor een mega opvallend effect!
  • Maak een analyse van de problemen van het bedrijf en beschrijf in je sollicitatiebrief hoe jij deze gaat oplossen.
  • Maak van je cv een grapje. Benoem je slechtste kwaliteiten, schrijf er rare karaktereigenschappen bij of maak grappige kopjes als geeky stuff. Hou ‘m wel leesbaar en begrijpelijk! De werkgever wil nog steeds weten wat je werkervaring is.
  • Beschrijf de dag dat je afscheid neemt van de functie. Uiteraard benoem je vooral je eigen successen en hoe het bedrijf enorm is gegroeid dankzij jou.
  • Benut feestdagen, schrijf bijvoorbeeld een gedichtje met Valentijnsdag of met Sinterklaas. Stuur een verjaardagskaart met hun jubileum.
  • Stuur een taart, dan gaat het sowieso de hele dag over jou. Wel combineren met een killer motivatiebrief, anders zijn ze je snel weer vergeten.
  • Is het een heel informeel kantoor? Dan kan je eens zonder afspraak binnen lopen en jezelf voorstellen. Wees voorbereid, neem een knap cv mee en blijf niet hangen als er weer gewerkt moet worden.
Creatief solliciteren is niet genoeg

De bedoeling is dat jij jezelf even in de spotlights zet en dat je daarna met jouw andere kwaliteiten de buit verovert. Een goed gevoel voor humor is een pré, wijsheid en een prettig karakter is de reden waarom ze je aannemen.

Wil je meer tips voor een goede sollicitatiebrief, een krachtig cv en een praktische tips voor je sollicitatiegesprek? Dan is mijn e-book Succesvol Solliciteren perfect voor jou!

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.