Succesvol solliciteren begint op LinkedIn. Wist je dat het merendeel van de recruiters voornamelijk LinkedIn gebruikt als tool om de ideale kandidaat te vinden voor hun functies? En dat LinkedIn populairder is dan vacaturezoekmachines zoals Nationale Vacaturebank en Indeed?

Hoe heerlijk zou het zijn, als iemand gewoon even een topbaan voor jou regelt en jij niet al die moeite hoeft te doen om te solliciteren? Dat is wat recruiters voor jou kunnen doen. Om op te vallen bij een recruiter, heb je een overzichtelijk, user friendly en verzorgd profiel nodig. Pas je de volgende tips toe, dan creëer je binnen een uur een perfect profiel waarvan elke recruiter enthousiast wordt.

Solliciteren op LinkedIn: hoe werkt het?

Op LinkedIn maken recruiters gebruik van een hele uitgebreide zoekmachine. Zij kunnen hierdoor de beste (nou ja, dat hopen ze) kandidaten selecteren op functietitel, locatie, vaardigheden, afstudeerjaar en aantal jaren werkervaring. Een slimme sollicitant is hierop goed voorbereid. Verzamel 10 tot 20 zoekwoorden die jouw profiel beschrijven. Bijvoorbeeld je vakgebied, locatie, cursussen die je hebt gevolgd, vaardigheden waar je goed in bent. Hou het wel relevant voor de baan die je zoekt. Je kunt bij het solliciteren beter een duidelijke richting hebben in plaats van dat je alles ‘wel leuk’ vindt.

De zoekwoorden kun je ook plaatsen in je kopregel, je samenvatting en in je vaardigheden. Daarnaast zijn er nog meer handige tips die je kunt toepassen om een nieuwe baan te vinden of te solliciteren op LinkedIn.

Vul alles in

Vul altijd je LinkedIn-profiel volledig in. Dus huidige functie, samenvatting, info, contactgegevens en vaardigheden. Beschrijf bij elke werkervaring in 2 tot 10 zinnen wat je daar hebt gedaan. Omschrijf je verantwoordelijkheden (beetje overdrijven mag), wat je uitdagingen en resultaten waren en eventueel wat je er leuk aan vond. Bonuspunten als je cijfers kunt noemen, zoals: door mijn aanpak groeide de medewerkerstevredenheidsscore met 20%! Vul ook in wat voor opleiding je hebt gedaan en benoem relevante scripties, stages of minors.

Laat zien wie je bent

Kies een mooie profielfoto, waarop je een vriendelijke uitstraling hebt. Gebruik geen filters of spetterende achtergronden, want je ziet er al spetterend uit van jezelf. Bovendien komt dat onprofessioneel over. Natuurlijk gebruik je ook geen vakantie- of feestfoto’s. Met een persoonlijke achtergrondfoto laat je nog meer van jezelf zien. Denk aan een foto van je huidige werk, je zakelijke passies, hobby’s of het logo van je eigen onderneming. Pluspunten: wanneer de kleuren van je profielfoto en achtergrondfoto mooi bij elkaar passen. Solliciteren op LinkedIn gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om het visuele aspect!

Als je je écht goed wilt profileren als expert in jouw vakgebied, dan is het heel slim om wekelijks posts te plaatsen en actief te reageren op de posts van anderen.

Overzichtelijke informatie

Irrelevante informatie jaagt recruiters weg! Dus zorg dat de informatie precies staat waar het hoort, dat het netjes verdeeld is in bijvoorbeeld bullet points, dat er geen spelfouten zijn en dat het geheel er verzorgd uit ziet. Je kunt beter creatief zijn in andere delen van je sollicitatieproces, bijvoorbeeld in je cv!

De kopregel

Het eerste wat een recruiter ziet is je kopregel, dus maak goed gebruik van deze eerste indruk. Laat iedereen weten waar je naar zoekt én wat er zo geweldig is aan jou. Ben je op zoek naar een baan? Wat is je passie? Wat is het eerste dat je wil dat anderen van je weten? Je mag best vragen naar wat je wilt.

Je samenvatting

In de samenvatting beschrijf je waar je in geïnteresseerd bent (mijn passie is het bereikbaar maken van de arbeidsmarkt voor mensen met analfabetisme), wat je doelen zijn (het hoogtepunt van mijn carrière is een oplossing vinden voor plastic in de oceaan), en dat men contact met je mag opnemen (kunt u mij hierbij helpen? Ik ontvang graag uw e-mail!). Je kunt hier ook beschrijven welke hulp je nodig hebt, zoals ik zoek een kans bij een maatschappelijk betrokken bedrijf waar ik actief mee kan helpen aan het verbeteren van de wereld. Schrijf hier ook je e-mailadres en telefoonnummer op, zodat recruiters je direct een aanbod kunnen doen. 

Via via via 

Hoe groter je netwerk, hoe hoger je profiel komt te staan in de zoekmachine op LinkedIn. Maak er een gewoonte van om mensen na een ontmoeting toe te voegen op LinkedIn. Je weet nooit waar je iemand weer eens tegenkomt of voor een slimme zet kunt gebruiken!

Kom je eens bij me langs?

Zo ziet mijn LinkedIn-pagina eruit.